Seriál o bruslení na Opavsku už více než 10 let zdarma od roku 2009 |
Go! tipy na bruslení nejen Opavou
Tento bezplatný e-časopis Vám přináší tipy z inline bruslení na Opavsku od roku 2009!
Tyto prověřené tipy byly otištěny v roce 2013 v oficiálním zpravodaji města Opavy - v Hlásce.
LÉTO 2011 ----------------
16. Říjnové inline pohlednice z Opavy 2011
LÉTO 2010 ---------------- 15. Zajímavá historie kolečkového bruslení 14. Moravské vinařské stezky opět otevřeny! 13. Tomáš Verner válí na Kádvojkách 12. Blade nights noční bruslení a jiné srandy 11. Nové stezky na Opavsku 2010
LÉTO 2009
---------------- 10. Lekce zdarma 9. Zajezděte si opět s námi 8. Pravidla a povinnosti bruslaře 7. Udržení štíhlé sexy postavy bruslením 6. Motta inline bruslení 5. Inovace offroadové brusle 4. Neoblíbenější trasy na bruslení na Opavsku 3. Nejlepší trasy pro inlajny v České republice 2. Přehled nejčastěji používaných typů bruslí 1. Vysvětlení pojmu kolečkové bruslení |
Aktuálně se bavte těmito příspěvky: 2020-21 a dál do budoucnosti na našich kanálech (Facebook, Youtube). Novinky, ze světa bruslení, módní trendy, tipy, aneb jezdíme na kolečkových bruslích JARO/LÉTO 2019 ---------------- 31. díl Inline test K2 se povedl! Fotky z akce zde. Víte, že nyní - na jaře a na podzim - je ideální čas na posezonní servis a údržbu bruslí ?
JARO/LÉTO 2018 ---------------- 30. díl červen-červenec 2018: S partnerem, sama, nebo dokupy s přáteli. Jak nejraději bruslíte vy? : sledujte tady 29. díl květen 2018: I tak může vypadat dobrodružná #bladenight: sledujte tady 28. díl duben 2018: Online tipy na venkovní akce - proklik zde: sledujte tady
JARO/LÉTO 2017 ---------------- 27. díl červenec/srpen 2017: Inspirativní fotokoutek - aktivní dovolená na bruslích Další aktuální informace najdete na našem profilu na Facebooku :) 6. května 2017 jsme pro Vás připravili 2. ročník Opavského inline testu K2 ZDARMA - připravili jsme pro Vás fotky, na kterých Vám to skvěle s učitelem bruslení a zároveň amasadorem K2 Ondrou Thorem, zábavná videa, a zachytili jsme i parádní freestylovou show jezdce Brgula. Zavzpomínejte si s nám na blogu a na Facebooku této povedené akce.
JARO/LÉTO 2016 ---------------- 26. díl srpen: Online - proklik zde: Módní trendy na inline bruslích 25. díl: červenec: Online - klikněte zde: Fotoreport pohodového dne z Inline testu báječných amerických bruslí K2 ZDARMA, pořádalo zastoupení K2 a Skiservis Jaglarz, 28.5.2016, Městské Sady Opava 24. díl: červen: 10 důvodů, proč nás inliny tak baví!
LÉTO 2015 ---------------- 23. díl: Romantická zákoutí Opavy na kolečkových bruslích... LÉTO 2014 ---------------- 22. díl: Objevte skrytou inline + cyklostezku Palhanec - Skrochovice LÉTO 2013 ---------------- 21. díl Super jarní bruslení: opravy stezek v Městských Sadech LÉTO 2012 ---------------- 20. speciál Ucelený průvodce s panorama fotkami a mapami nejdelší opavskou cyklo & inline stezkou Slezská Magistrála! ZDARMA 19. díl Jak to bude dál s opavským Skateparkem a kde jezdí opavští Bikeři? 18. díl Jak zazářit na nočním bruslení 17. díl Nejdelší opavská stezka bude již letos uvedena do provozu! |
Inpirativní fotokoutek - aktivní dovolená na bruslích, 27. díl
Aktivní dovolená na inlinech, více fotek zde
Užijte si léto na bruslích i Vy...
Léto lásky 2016 je konečně tu, 24. díl
10 důvodů, proč nás inline bruslení tak baví!
Že nevíte? Tak sedněte a čtěte!
1. Přináší radost
2. Začít můžete v každém věku
3. Svižný sport na čerstvém vzduchu
4. Inline bruslení zlepšuje koordinaci pohybů
5. Bruslením předejdete křečím - zvyšuje svalový tonus
6. Navíc spalujete více energie a tvarujete nohy a zadek
7. V Opavě a jejím okolí přibývá tras vhodných pro všechny
8. Díky jízdě na bruslích si získáte poměrně rychle solidní kondici
9. Pravidelným ježděním si vylepšíte techniku a naučíte se nové věci
10. Jako u jiných sportů zde nepotřebujete pokaždé parťáka, stačí nazout a vyjet!
Romantické inline toulání Opavou, 23. díl
Kateřinky - skatepark - Sady - tenisová hala a dál
Nadchněte se pro romantiku ve dvou :)
Hynku, Viléme, Jarmilo! Rozkvetlé stromy lemují ...
... příjemný úsek z Opavy - Kateřinek, který pokračuje podél řeky ...
... k fotbalového stadionu a také směrem k betonovému ...
... skateparku, součásti Městských Sadů.
Tento úsek je ideální způsob,
jak se vyhnout centru města...
... které je vystavěno z příbuzných kočičích hlav.
Po práci si odpočinete pohledem na západ slunce...
a pokračujte směrem tenisová hala ...
... kde si dáte zaslouženou odměnu!
Tato odměna byla vychutnána na...
Sokolce v Opavě - Vávrovicích.
Super skrytá inline + cyklostezka, 22. díl
Palhanec - Vávrovice - Holasovice
Perfektní bruslení pro kondiční bruslaře
Foto: začátek příjemné výjížďky na Palhanci
Úsek Palhanec - Krnov
- skrz Vávrovice, Držkovice, Holasovice, Skrochovice -
Ca 25 minut projížďka z Palhance částečně po hlavní komunikaci a z Držkovic po cyklostezce.
Na inline bruslích se dá krásně dojet po nové asfaltové stezce do Holasovic (před Skrochovice, kde se rekonstruuje hlavní cesta, která se dá opatrně přejít a lze na bruslích pokračovat po cyklostezce asi 4 km před Úvalno). Z Skrochovic se jede zatím pouze po hlavní komunikaci. Ta je vhodná už pouze pro kolo, ale vede zase až do Krnova. Částečně je nahrazena štěrkovou cestou, která vede kolem hlavní komunikace a vzápětí okolo lesíka. Přibližný počet hospůdek po cestě: 6 |
Opava - Holasovice |
(bod A viz. Mapka) |
Přibližný počet hospůdek po cestě: 6 Mapa: Opava Palhanec - Vávrovice - Držkovice - Holasovice Skrochovice Kromě inline bruslení je tu příjemná výjížďka také na kole s dětmi. Video: návrat polem (nepolem :o) z Holasovic
Jarní inline bruslení v Opavě, 21. díl
Kateřinky - Městské Sady - Palhanec
Opravy stezek potrvají do července
Město Opava dne 15. 4. 2013 předáním staveniště zhotoviteli zahájilo plánovanou revitalizace Městských sadů. Na projekt byla podána žádost o dotaci s názvem projektu "Městské sady - regenerace", a v případě schválení této žádosti o dotaci bude projekt spolufinancován Evropskou Uniií, konkrétně z Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko.
V rámci projektu dojde v Městských sadech k regeneraci zpevněných ploch a doplnění o další síť komunikací pro pěší a cyklisty. Podél Městského náhonu bude vybudován mlatový chodník, v prostoru vodních ploch budou některé asfaltové chodníky převedeny do mlatu tak, aby byl podtržen přírodní charakter prostoru, a budou zpevněny některé pěšiny. V prostoru sadů je navržena víceúčelová rekreační plocha v mlatové úpravě, na kterou bude přístup novým kamenným schodištěm.
Rekonstrukcí projdou i svítidla a rozvody veřejného osvětlení (místních komunikací, veřejných prostranství, zeleně, vodních ploch, parkovišť, pěších a cyklistických tras), která budou zároveň nově rozmístěna a doplněna. Nedílnou součástí projektu je také obnova a doplnění mobiliáře – lavičky, odpadkové koše.
Dále bude upraveno Náměstí sv. Trojice, kde dojde k celkovému dopravnímu zklidnění prostoru. Kapacita parkoviště na Náměstí sv. Trojice bude zvýšena z původních 130 na 145 stání a navíc přibude dalších 12 parkovacích stání na ulici Jaselská. Vybudována bude také síť nových pěších chodníků.
V prostoru před tenisovým a kynologickým areálem dojde k vymezení a rozšíření v současné době neupravené plochy využívané pro občasné parkování a bude zajištěna jeho standardní prostorová a technická kvalita. Tato plocha určená pro parkování je navržena v mlatové úpravě.
Drobné úpravy jako instalace zábradlí, lávky, upravení čela propustku či rozšíření schodiště budou realizovány na stávajícím objektu Městského náhonu, který skrz sady protéká.
Výstupem projektu bude zregenerovaný prostor Městských sadů (zejména se jedná o zpevněné plochy, mobiliář a veřejné osvětlení). Projekt doplní předcházející projekty zrealizované v lokalitě Městských sadů, které byly zaměřeny na revitalizaci zeleně a vybudování dětských hřišť. Celý prostor tak dostane celistvý ráz a stane se atraktivním místem s kvalitní občanskou vybaveností pro trávení volného času a rekreaci. Zdroj: opava-city.cz
Velká fotogalerie
A kam jet dál? Zkuste Palhanec!
Inspirujte se, kam s kamarády na kolo! Ca 12 km úsek Palhanec - Skrochovice je vhodný i pro kolečkové brusle. Vede z vesničky Opava Palhanec (kde můžete snadno zaparkovat) - přes Vávrovice - Držkovice - Holasovice - do Skrochovic (zde asfalt zatím končí, odtud pokračuje pěkná cyklostezka do Krnova). Po cestě je více hospůdek, kde se může sportovec občerstvit. Pěknou jízdu Vám přeje Skiservis Jaglarz, sponzor seriálu.
Opavští in-line a cyklo favoriti, Slezská Magistrála,
nové trasy, cyklotrasa č. 55, 20. díl
Nejucelenější průvodce
+ panoramatické fotky
Pro milovníky cyklistiky a in-line bruslení. Již od 25. května 2012 zde najdete aktuální informace z nově otevřené cyklo & inline stezky Slezská Magistrála, trasa pro inline brusle vede z Malých Hoštic ke Globusu, přes Kateřinky, Městské Sady a Opavu - Palhanec, kde sídllíme, a pokračuje až k polské hranici do Vávrovic, Držkovic, alfalt je v současné době skoro až do Krnova (končí u nádraží ve Skrochovicích). Pro ty, co plánují celodenní cyklistický výlet, začíná stezka už ve městě Jeseník a dál vede přes oblast Rejvízu, Holčovice, Město Albrechtice a Krnov, turistickou oblastí Opavské Slezsko přes Opavu, Velké Hoštice, Kravaře a Hlučín, kde se napojuje na Jantarovou sezku (cyklotrasa č.5).
Podpořte naše aktivity alespoň kliknutím na Facebookový odkaz. Chcete podpořit Vy? Ozvěte se na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript . Díky
Hoštice - Kateřinky - Městské Sady - Palhanec - Skrochovice - Krnov.
Mapa: celá Slezská Magistrála
Kliknutím na libovolný obrázek zobrazíte velký náhled.
Bod (A) je místo určené k fotografii označené (viz. Mapka).
Úsek Malé Hoštice - Globus
Hladký asfalt, cca 10 minut pohodového bruslení z Globusu, pozor jenom na přechod zeleného mostu do Malých Hoštic (kvůli jeho materiálu) zejména u dětí. Dá se jet až po koleje (nádraží Malé Hoštice) pak asfalt končí, ale pro cyklisty stezka pokračuje dál. Přibližný počet hospůdek po cestě: 2 Malé Hoštice
(bod A viz. Mapka) |
Úsek Globus - Kolofíkovo nábřeží
Příjemný, cca 10 minutový úsek vede z Globusu na začátek Kateřinek. Asfalt je příjemně hladký, úsek je nenáročný a vhodný i pro menší děti, které s pomocí rodičů zvládnou projet i mírně užší místa. Přibližný počet hospůdek po cestě: 2 Kateřinky - Kolofíkovo nábřeží
(bod A viz. Mapka)
(bod A viz. Mapka)
Úsek začátek Kateřinek - fotbalový stadion
Další 10-minutový úsek na Palhanec a Krnov začíná u mostu v Kateřinkách (pod Dolním Náměstím, u restaurace Katherain). Asfaltový chodníček podél řeky Opavy je svou nenáročností vhodný pro všechny (i pro děti a maminky na bruslích s kočárkem). Z Kolofíkova nábřeží se dá jet po obou strankách řeky (nově kolem Fitcentra Příčná) až k fotbalovému stadionu do Městských Sadů, odkud pojedeme dál na Palhanec. Počet hospůdek po cestě: 3 Most u fotbalového stadionu
Úsek fotbalový stadion - Městské Sady
V parku naleznete dětský ráj, loni nově vybudovaná dětská hřiště z grantů EU a vcelku hladký asfalt vhodný na in-line bruslení, spletité cestičky, kde se může vyřádit jak začátečník, tak pokročilý. Celý areál je směřován nedaleko koupaliště a minigolfu do Městských Sadů. Skatepark u Víceúčelové haly je od jarních měsíců r. 2012 v rekonstrukci (více o něm v článku č. 19), bikepark je funkční. Ze Sadů můžete na křižovatce pokračovat rovně na Sádrák (Stříbrné jezero) a bruslaři se drží za křivatkou vlevo a jedou dále po hlavní cestě směr tenisová hala a Palhanec. Přibližný počet hospůdek po cestě: 3 |
Opava - křižovatka Městské Sady |
Úsek Městské Sady - Sádrák
Jakmile u bikrosu překonáme hlavní cestu, uvidíme přes sebou útulek
pro psy a cvičák. Překročením Vojenského splavu a odbočením vpravo
se za 5 minut dostaneme na Sádrák, ke známému opavskému jezeru.
Přibližný počet hospůdek po cestě: 1
Úsek Městské Sady - Palhanec
Úsek Palhanec - Krnov
- skrz Vávrovice, Držkovice, Holasovice, Skrochovice -
Na inline bruslích se dá krásně dojet po nové asfaltové stezce do Holasovic (před Skrochovice, kde se rekonstruuje hlavní cesta, která se dá opatrně přejít a lze na bruslích pokračovat po cyklostezce asi 4 km před Úvalno). Z Skrochovic se jede zatím pouze po hlavní komunikaci. Ta je vhodná už pouze pro kolo, ale vede zase až do Krnova. Částečně je nahrazena štěrkovou cestou, která vede kolem hlavní komunikace a vzápětí okolo lesíka. Přibližný počet hospůdek po cestě: 6 Opava - Holasovice
Ca 25 minut projížďka z Palhance částečně po hlavní komunikaci a z Držkovic po cyklostezce.
Opavský skatepark je v rekonstrukci, co dál? 19. díl
Milovníci in-line bruslí a skateboardů, ale také bikeři, se za několik měsíců pořádně vydovádí v opavských Městských sadech. Po dětských hřištích s netradičními lanovými prvky tam totiž vznikne i nový betonový skatepark. Město už vypsalo výběrové řízení na firmu, která jej postaví. Že musel původní skatepark z Městských sadů kvůli špatnému stavu pryč, poznali i lidé v centru Opavy. Desítky skateboardistů se totiž přesunuly do města. Proto radní rozhodli, že nechají postavit ještě letos skatepark nový. Aby vydržel déle, bude z betonu. Skejťáci, bikeři a bruslaři hledají nová místa, kde si zajezdit, než bude nový park postaven. Zprávu přinesl zpravodaj idnes.
Bikeři hledají nová útočiště v celém městě. Podívejte se na opavské bikery a inspirujte se.
Jak zazářit na nočním bruslení bladenigts, 18. díl
Nejdelší opavská cyklo-inline stezka roste! 17. díl
Více se dozvíte také v nové Hlásce a na webu opavského deníku.
A na jaře 2012 se náročná stavba také dočká slavnostního otevření. Investorem tohoto projektu je statutární město Opava, ale na realizaci spolupracují mimo jiné také město Krnov a obce Úvalno, Brumovice, Holasovice a Velké Hoštice. Na spolufinancování se navíc podílí Evropská unie v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko, a to částkou 54,9 milionu korun.Slezská magistrála má mít především asfaltový povrch a trasou prakticky kopírovat tok řeky Opavy. „V některých lokalitách však použití asfaltu nebylo možné. V takových místech je povrch cyklostezky zhotoven z materiálu blízkého přírodě,“ vysvětluje podrobnosti Martin Dostál. Pojmenovaná názvem Slezská magistrála se má stát nejdelší stezkou pro sportovce. Povede z Velkých Hoštic (od Kauflandu), před Opavu, Palhanec, až do Krnova. Více fotek se dočkáte již v dalším díle Projektu Go/Jeď.
Říjnové inline pohlednice z Opavy 2011, 16. díl
¨¨
Kolečkové inline bruslení - jak to začalo, 15. díl
pokračování úspěšné série na čtení nejen ke kafíčku
První patentované kolečkové brusle byly představeny v roce 1760. Vynalezl je belgičan John Joseph Merlin, zprvu tyto brusle nebyly populární. V roce 1863 byly Jamesem Plimptonem vynalezeny tzv. „rocking“ brusle. Byly vylepšenými kolečkovými bruslemi a umožnily lepší změny směru. Tyto brusle již umožnily lepší zatáčení a projíždění okolo překážek a začaly se dostávat mezi lidi.
V roce 1937 vznikla Asociace obsluhujících umělá kluziště, nyní se jmenuje Asociace kolečkového bruslení. Asociace prosazuje zájmy kolečkových bruslařů a nabízí hodiny pro veřejnost, zaměřují se i na šíření kolečkové bruslení mezi veřejnost. Nynějším prezidentem je Joe Champa a jeho zástupcem je Bobby Braun. Asociace sídlí ve městě Indianapolis.
Posléze, kolečkové bruslení se vyvinulo ze sportu sloužícího k trávení volného času v soutěžní sport, prvním olympijským sportem se stal hokej na kolečkových bruslích, poprvé byl na olympijských hrách v roce 1992. Dalšími sporty jsou rychlobruslení, krasobruslení a roller derby.
V roce 1994 udělala značka K2 revoluci v bruslařském průmyslu tím, že představila úplně první brusle s pohodlnou botou nesoucí označení Softboot. Tato patentovaná technologie K2 poskytuje bruslaři preciznost a přesnost pevné boty, ale v novém, mnohem pohodlnějším a lehčím provedení měkké boty. Díky tomu se bruslení okamžitě a navždy změnilo, tento sport se stal zábavnější a snadnější. I po 15ti letech je stále Softboot základní konstrukcí kompletní řady bruslí K2. Zatímco K2 po dlouhá léta vývoje pokračuje ve zlepšování pohodlí a funkčnosti, základ výkonnosti a komfortu "Softboot" stále přetrvává. Mnoho dalších výrobců následovalo K2 a dnes originální technologie Softboot stále zůstává hlavním měřítkem standardu konstrukce pro většinu továren. Často napodobovaná, ale nikdy neokopírovaná originální Softboot technologie, kterou má pouze K2. I nadále budeme pokračovat v rozvoji inovací ve světě in-line bruslení.
Jedním z příkladů kolečkových bruslí v zábavním průmyslu je videoklip Madonny, ve kterém Madonna a další sportovci bruslí na kolečkových bruslích. Další, nedávný příklad je videoklip k písni A Public Affair Jessicy Simpson, v tomto videoklipu hrají Jessica Simpson, Christina Applegate, Eva Longoria, Christina Milian, Andy Dick a Ryan Seacrest. Ve videoklipu čtyři ženy tančí v umělém kluzišti na kolečkových bruslích.
Zdroj: wikipedie.cz
Kapitola 14
červenec - srpen 2010
Moravské vinařské stezky otevřeny!
Cestování znamená pro každého něco jiného. Někdo se rád toulá cizí krajinou, jiný upřednostňuje setkávání se s neznámými kulturami, další vyhledává zážitky všeho druhu. Mnozí z poslední kategorie cestovatelů potvrzují fakt, že za příjemnými a obohacujícími zkušenostmi není dlouhé cesty. Ti, kteří si chtějí při „honbě“ za zážitky místo nasávání něčeho zcela odlišného spíše sáhnout ke kořenům a poznat něco ze sebe sama, z vlastní kultury, ať vyrazí na jižní Moravu!
Když se řekne jižní Morava, každému hned přijde na mysl víno. A je tomu tak správně! Právě zmíněná lokalita je již odedávna úzce spjata s tradicí vinařství a vinohradnictví. Nahlížet na ni jen z tohoto úhlu pohledu by ale bylo zbytečně omezující a jednostranné. Poslední léta byla ve znamení nových nápadů, vynaložených financí a zejména tvrdé práce místních obyvatel. Díky souhře všech třech činitelů nyní existuje více pohledů, jimiž můžeme na jižní Moravu nahlížet. Kromě návštěvy oblíbeného vinného sklepa je zde řada možností jak aktivně strávit volný čas „s vínem“. Nabízí se klasická pěší turistika, ale jak je známo, Češi jsou především cyklisté a pro ty je zde připraveno více jak tisíc kilometrů značených Moravských vinařských stezek.
Pro nadšence historie je zde pestrá nabídka vinařských staveb, muzeí, různých vinařských zajímavostí či možnost navštívit starobylé sklepy. Jsou rovněž tací, kteří nechtějí víno „jen“ konzumovat, ale chtějí se pokusit mu alespoň trochu porozumět a i těm se dostává možnosti jak to v krátké době, například při dovolené, zvládnout ve formě kurzu vedeného odborníky na slovo vzatými. Možností je zkrátka nepřeberně, stačí si jen vybrat, popřípadě zkombinovat více variant a pak jen vyrazit za vínem v jakékoliv podobě. Nechte se zlákat a pojďte s námi! Začněme vínem jako takovým! Moravské vinohrady rodí vína velmi ambiciózní a nepřehlédnutelná. Jedno od druhého se v mnohém liší, takže omrzí-li vás jedna odrůda, zamilujete si jinou. Společným znakem všech moravských vín je kvalita a originalita, o čemž svědčí každoroční úspěchy tuzemských vinařů na mnoha vyhlášených světových soutěžích. V čem tkví pestrost a neotřelost moravských vín? V první řadě je třeba podotknout, že jižní Morava se z hlediska pěstitelství révy vinné dělí na čtyři základní podoblasti – Znojemskou, Velkopavlovickou, Mikulovskou a Slováckou. Každá disponuje odlišným klimatem a zejména fenoménem známým pod termínem terroir. Toto vznešeně znějící slovo implikuje souhrn činitelů, jenž dělají víno dobrým vínem.
Jedná se o vliv geologického podloží a půdy, polohy vinice a mikroklima a v neposlední řadě je tu lidský faktor. Hledáte-li tedy to „své“ víno, nelze odsoudit například jednu odrůdu. Že vám nechutná? Nenechte se zmást, stačí zabrousit o vinici vedle a díky neopakovatelnému terroir vám může stejná odrůda zachutnat naprosto jinak a pro vás třeba více než přijatelně. Nejtěžší je prostě najít víno s tím správným terroir, pak už máte vyhráno. A právě rozmanité přírodní podmínky jižní Moravy, ale i četnost malých či větších vinařství, která dávají do vína svá srdce, činí z moravských vín náš národní klenot. Bílá vína jsou svěží, chuťově bohatá a s příjemnou vůní, červená zase plná a výrazná, provázená ovocitými, hebce sametovými tóny. Řekněte, nesbíhají se vám sliny?
Jak již bylo zmíněno na začátku, na víno lze hledět mnoha způsoby a jeden velmi zajímavý nabízí projekt s názvem vinařská turistika. Moravou se vine na 1 200 kilometrů značených cyklistických stezek, které vytyčila a spravuje Nadace Partnerství. Hlavní a pomyslnou „páteř“ představuje cyklostezka vedoucí ze Znojma do Uherského Hradiště, jež čítá 242 kilometrů. Celá síť je dobře propojená, takže během cesty je možné snadno změnit cíl, zkrátit či prodloužit si výlet, nebo prostě odbočit k nějakému zajímavému místu, kterých je zde nepočítaně. Cyklostezky jsou značené, vedou buď po polních či lesních cestách nebo po vedlejších silnicích, takže jsou vhodné i pro rodiny s dětmi.
K dispozici jsou cyklistické mapy obsahující dostatek informací nejen o délkách jednotlivých tras, ale také o jejich výškových profilech i stavu povrchů. Samostatnou kategorií jsou naučné stezky, jež jsou většinou kratší, takže je možné na ně vyrazit v rámci pěší túry. V rámci cyklovýletu můžete narazit v mnoha lokalitách na příjemnou vinařskou akci s programem a nebude se vám chtít ani pokračovat dále. Abyste tomuto „problému“ předešli, není nic jednoduššího, než zařadit akci přímo do vašeho programu. Jak? Nahlédněte předem do kalendáře akcí s vinařskou tématikou na www.vinazmoravy.cz a pak už jen stačí skloubit vše dohromady.
Ne každý je sportovním nadšencem shlížejícím na vinohrady ze sedla kola. Pro ty, kteří se chtějí dozvědět něco nového a prohloubit si své znalosti, má Morava také co nabídnout. Zámek Lednice či Mikulov jsou destinace již mnohokrát navštívené, tak co se vydat po stopách vinařských staveb? Odborníci je dělí na lisovny a vinné sklepy. Lisovny jsou o dost mladší, jejich první výskyt se datuje kolem 16. století. Vinné sklepy tu existují již od 13. století a tehdy se nejčastěji jednalo o stavby církevní a feudální. Až mnohem později jsou zmiňovány sklepy selské. Okolo 17. století se vinným sklepům říkalo „plže“, nepřipomíná vám to něco? Ano, tento název dodnes přetrval a zajedete-li do petrovských plžů, zhlédnete zajímavý celek lidové architektury. Většina vinných sklepů byla vykroužena do pískovce nebo hlíny, některé jsou kamenné nebo z cihel.
Ale šedá je teorie, více vám řeknou místní vinaři a určitě připojí spoustu zajímavostí a jako bonus vtipnou historku. A jak najít ty nejzajímavější vinařské stavby? Nejlepší cestou je poradit se přímo v terénu s místními vinaři, kteří jsou velmi ochotní a na prohlídku toho svého vás vezmou i bez předchozího ohlášení, samozřejmě nepřijdete-li uprostřed vinobraní. Někteří vinaři již také nabízejí organizované prohlídky spojené například s ochutnávkou či jinou příjemnou záležitostí. Tyto návštěvy bývají avizované v již zmíněném kalendáři akcí na Vína z Moravy serveru, kde naleznete podrobnější informace, kontakty a mnoho další užitečných informací. Za všechny můžeme vybrat Pálavské vinobraní, místní ochutnávky vína spojené s degustací, ale vybírat můžete z mnoha dalších.
Jak se snad podařilo nastínit, jižní Morava je kraj mnoha tváří nabízející jednak pohled zpět k našim tradicím a kořenům, jež čekají na své znovuobjevení, ale také pohled velmi moderní a svěží, vyhovující požadavkům a nárokům současných cestovatelů. Pro lepší orientaci v místních službách existuje například vodítko ve formě takzvané certifikace vinařské turistiky. Uvidíte-li smaltovou tabulku s logem „Vína z Moravy – Certifikace vinařské turistiky“ a také certifikát umístěný v interiéru provozovny, vězte, že jste na správném místě. A je-li pro vás Morava daleko, zavítejte do Čech, i zde má vinařství svou tradici a rodí se zde výtečná vína. Lokality a vinařství si lze najít na www.vinazcech.cz.
Zdroj: http://mladazena.cz/
Kapitola 13
červen 2010
Připravuje pro Vás rodinná firma
Šikovný krasobruslař Tomáš Verner umí,
protože jezdí na bruslích značky K2.
PŘEDPOVĚD HLÁSÍ KRÁSNÉ POČASÍ NA DALŠÍ DNY!
VYUŽIJTE TOHO A PŘIJĎTE SI NA PALHANEC KOUPIT SUPER BRUSLE!
Kapitola 12
květen 2010
Blade nights, závody a jiná dobrodružství
Pokud máte rádi pozvolné jízdy setmělým městem, od 8.5.2010 každou "suchou" sobotu začínají opavské Blade Night - noční vyjížďky Opavou. Sraz je ve 20.30 na opavském Horním náměstí a samotný start vyjížďky je plánován na 21.00 hodin. Jízda trvá přes hodinu, kdy se účastníci vrátí opět na Horní náměstí. Průměrný počet účastníků byl v roce 2005 při 6-ti vyjížďkách 201 sportovců, v roce 2009 při 16 vyjížďkách již 575. Když firma Skiservis Jaglarz v posledních 12-ti letech provozovala pravidelné páteční večerní bruslení, tak ještě netušila, že vlastně stojí u zrodu nového celosvětového fenoménu - organizovaného nočního bruslení. Nápadu Skiservisu Jaglarz se v Opavě později chytila Slezská Univerzita a vyjížďky zkomercializovala. Dnes je to oblíbená sobotní aktivita pro děti, teenagery, mladé lidi i dospěláky, kteří se chtějí pobavit na čerstvém vzduchu doprovázeni autem, vyhrávajícím skvělou muziku. Blade nights probíhají v létě v také v dalších českých městech: například v nedaleké Ostravě, Olomouci, Zlíně, Brně, Praze atd. Neotálejte proto s výběrem dobře padnoucích, rychlých a velmi kvalitních kolečkových bruslí K2 a přijďte si je k nám do prodejny na Palhanec koupit hned teď! Pravidelně se padá, proto je výběr kvalitních a dobře padnoucích chráničů kolen, loktů a zejména přilby nezbytný, v lepším případě pro pocit bezpečí v davu lidí, v horším případě pro zabránění odřenin a zlomenin. S ohleduplností k okolí a úsměvem na rtech vás však bude bruslení bavit!
Kapitola 11
duben 2010
Bruslařská sezona 2010 zahájena!
Kliknutím na obrázek ho zvětšíte.
Nové stezky na Opavsku v roce 2010
Dobrá zpráva pro všechny sportovce! V poslední době začaly vznikat nové a nové cyklostezky a stezky pro chodce a pro bruslaře. Nová stezka vede z Kateřinek podél řeky Opavy okolo sportovní herny squashe Příčná až do Městských sadů, kde navazuje na cyklostezku vedoucí přes Palhanec až do Vávrovic, moc krásná trasa, o které se zde dozvíte více (včetně fotek). Podle zdrojů si za necelé tři roky budou moci cyklisté bezpečně a pohodlně dojet z Opavy až do Krnova, aniž by museli jet po hlavní silnici společně s proudy aut. Umožní jim to cyklostezka Slezská magistrála, na jejíž výstavbu se Opavě podařilo získat finanční dotaci ve výši téměř 55 milionů korun. Magistrála se začne stavět na přelomu zimy a jara příštího roku (2010). Práce by měly být ukončeny do prosince 2011.
Kudy stezka povede
Stezka bude procházet katastrálním územím Opavské Předměstí (Krnov), Úvalno (Úvalno), Brumovice, Skrochovice (Brumovice), Holasovice (Holasovice), Držkovice, Vávrovice, Palhanec, Kateřinky u Opavy, Opava-Předměstí, Malé Hoštice (Opava) a katastrálním územím Velké Hoštice (Velké Hoštice). „V pravém slova smyslu se jedná o smíšený projekt cyklostezky a cyklotrasy, který bude realizován částečně na již hotových, funkčních a zpevněných komunikacích a částečně výstavbou nových úseků, mostů či lávek. Součástí projektu je také dopravní značení a vybudování doprovodného vybavení na trase, včetně odpočívek,“ uvedl Martin Dostál z oddělení rozvoje města Opavy. „Skutečnost, že Opava získala více než polovinu všech financí přidělených na cyklostezky v kraji vypovídá o tom, že byl projekt velmi dobře připraven,“ upozornil opavský primátor Zbyněk Stanjura. Cyklostezka od Krnova do velkých Hoštic bude dlouhá 33 km, z toho cyklistická stezka (stezka pouze pro cyklisty nebo pro smíšený pohyb chodců a cyklistů) bude mít necelých 18 kilometrů a cyklistická trasa (úseky podél místních komunikací) bude dlouhá 15 kilometrů.
Opava ve spolupráci s okolními městy a obcemi připravuje výstavbu nových cyklistických stezek a tras. Tyto projekty zvýší bezpečnost cyklistů. Snahou radnice je i rozšířit stávající síť cyklistických stezek a tras na Opavsku o nové a komfortní úseky.
Mezi největší a patrně i nejočekávanější plánované cyklotrasy patří opavsko-krnovský úsek Slezské magistrály. Po úplném dokončení nabídne třiatřiceti kilometrový úsek hladké projetí z Velkých Hoštic až do Krnova. Samotná Slezská magistrála má 160 kilometrů a zahrnuje cestu z Jeseníku přes Rejvíz, Krnov, Opavu až do Ostravy.
Cílem prací je dobudovat úseky tak, aby co nejméně vedly po frekventovaných komunikacích, aby byly dobře a viditelně označeny a nabídly i vhodná místa k odpočinku. „Po dokončení by měla stezka splnit kritéria pro bezpečný, komfortní a atraktivní průjezd cyklistů po celé trase," uvedl Martin Dostál z oddělení rozvoje města.
Radnice má za sebou „papírovou část" příprav a všechny potřebné dokumenty jsou hotové. Podle harmonogramu by v příštím roce měla být vyhlášena soutěž na zhotovitele cyklostezky. Nejpozději koncem roku 2012 bude stavba ukončena včetně kolaudace. Na více než 45 milionové náklady přispějí zúčastněná města a obce (Krnov, Úvalno, Brumovice, Holasovice, Opava, Velké Hoštice). Město hodlá stavbu spolufinancovat z evropských zdrojů. Prostředky lze alternativně získat z rozpočtu SFDI, státního rozpočtu, popř. rozpočtu Moravskoslezského kraje.
Směr Hradec nad Moravicí
Stezku, po které by bylo možné dojet od polských hranic až do Hradce, připravuje Opava společně s Oticemi a Brankou u Opavy. Stezka by měla celkovou délku 17 kilometrů.
Radnice společně s partnery už vyhotovila přípravnou dokumentaci a nedávno zahájila práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Poté bude zpracována dokumentace pro stavební povolení (na projektovou přípravu získalo město peníze z EU a z MS kraje). Stezka by měla vyjít zhruba na 44 milionů korun. Na náklady by měly přispět stejné fondy a instituce jako v případě Slezské magistrály.
„Předpokládáme, že v příštím roce získáme stavební povolení a od roku 2010 se může začít stezka stavět," uvedl Martin Dostál.
Stezka směrem na Mladecko
Třetí velký projekt turistické cyklostezky připravuje Opava ve směru na Litultovice a Mladecko. „Cílem je vybudovat alternativní spojení s turistickou oblastí Mladecka prostřednictvím cyklistické stezky v úseku mezi obcí Bratříkovice a městem Opava v celkové délce cca 20?km," vysvětluje Martin Dostál.
Do projektu je zapojeno velké množství sousedních a blízkých obcí: Otice, Uhlířov, Slavkov, Štáblovice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice, Bratříkovice, Dolní Životice. Obce se na stezce dohodly zhruba před rokem a půl. V současné době je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a byl zahájen proces vydání územního rozhodnutí.
Náklady na stezku jsou nižší než u předchozích dvou projektů a měly by se pohybovat okolo 28 milionů korun. Finanční prostředky by měly být opět získány ve významné míře z dotací EU, kraje či státu.
Stavební povolení by mohlo město získat příští rok na jaře, samotná výstavba by měla začít v dalším roce.
Cyklostezky podél silnic
Krok za krokem vznikají ve městě podél frekventovaných silnic cyklistické trasy. Na chodnících či jako samostatné silniční pruhy. Při volbě chodník/silnice záleží vždy na místních podmínkách: šířce chodníku, šířce silnice, podobě a proměnlivosti trasy.
Tyto cyklostezky se snaží od sebe zčásti nebo v co nejvyšší možné míře oddělit automobilovou dopravu od cyklistů. Oddělením se doprava zpřehlední, pro obě strany je o něco bezpečnější. Cyklistické silniční pruhy mohou navíc - oproti silnicím - využívat i bruslaři.
Takovéto trasy najdete například na Těšínské (po chodníku), na ulicích Na Rybníčku či Englišova, v první části Ratibořské ulice. Letos se začíná s úpravami na ulicích Vrchní a Rolnická. Červený chodník, který by měl být letos označen, najdete na Rooseveltově.
Cyklotrasa Na Rybníčku - Englišova má téměř 1,5 kilometru a dá se z ní pokračovat dál až do Otic. Trasa po Ratibořské až k nákupním centrům bude dokončena v příštím roce (1,35?km). V letošním roce začne a v příštím roce bude dokončeno vyznačení trasy podél Vrchní a Rolnické v délce 2 kilometrů. Letos se také provedou úpravy na Rooseveltově ulici (cca 700 metrů), na které příští rok naváže jen o něco málo kratší úsek na Husově.
Jak jezdit v jízdních pruzích pro cyklisty
Vodorovná dopravní značka „Jízdní pruh pro cyklisty" (č. V 14) vyznačuje pruh nebo stezku pro cyklisty. Šipka současně vyznačuje i stanovený směr jízdy. Stezku lze rovněž vyznačit barevně odlišeným povrchem, například červenou barvou, nebo odlišným provedením povrchu. Šipka a symbol jízdního kola jsou provedeny v bílé barvě. Jízda na jízdním kole se řídí § 57 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty nebo stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou. Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Při odbočování vozidel vpravo nebo vlevo mají cyklisté jedoucí ve vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty přednost před vozidly. Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
Stezky pro chodce a cyklisty
Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty", nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce. Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.
Zdroje: cyklistikakrnov, ceskydomov
Kapitola 10
Hledáte parťáka či někoho, kdo Vás jednoduše provede základy bruslení (rozjíždění, brždění, zatáčení)? Člen našeho týmu Vás to rád naučí: volejte tel. 774 854 411.
Kapitola 9
Bruslařská sezona 2009
Přestože už začalo babí léto, bruslařská sezona ještě zdaleka nekončí. Nejlepším doplňkem bruslaře se od září stává teplejší mikina či softshellová bunda. A nikdy nesmí chybět dobrá nálada nebo bezva parťák! Nepropásněte teď posezonní výprodej kvalitních bruslí za výhodné ceny ve specializované prodejně Opava - Palhanec. Právě teď také poskytnou i slevu na nové kolečka. Teď je také vhodný čas na servis bruslí - jejich vyčištění vám umožní jejich bezproblémový start v příští sezoně. Tento servis vám rádi provedou na Palhanci u Opavy za výhodnou cenu.
Pevně doufám, že se vám tento seriál líbil. Ráda uvítám dotazy a připomínky na
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
.
V neděli 20.9.2009 se v parku u fotbalového stadionu koná každoroční soutěž v inline bruslení, porovnejte své síly i vy, více na http://www.lifeinline.cz. Další soutěže najdete např. na http://www.world-inline-cup.com/world-inline-cup/events/world-inline-cup.html.
Fotky:
"Přeji Vám krásný zbytek léta a sportu zdar!"
NA NÁSLEDUJÍCÍCH 10 LEKCÍ SE MŮŽETE TĚŠIT ZASE OD PŘÍŠTÍHO JARA :-)
Kapitola 8
Podíváme na také zoubek bezpečnosti bruslařů na silnicích a stezkách.
Práva a povinnosti inline bruslařů na pozemních komunikacích v ČR jsou popsána především v zákoně o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. ve znění zákonů č. 60/2001 Sb., č. 478/2001 Sb. a č. 62/2002 Sb. Paragrafy, které ošetřují chůzi (a také tedy jízdu na bruslích), mají číslo 53 až 56.
Při bruslení je dobré mít na mysli základní pravidla bezpečnosti:
Důležité je zachovávat bezpečnost při pohybu na komunikacích a neohrožovat ostatní ani sám(a) sebe. Kolečkové brusle nepatří na běžnou silnici a ani na chodník, ale pokud na silnici či po chodníku už pojedete, je třeba dbát na maximální bezpečnost. Nejlepší je však využívat možností bruslařských stezek a cyklistických tras, které jsou k tomuto účelu určeny (tyto trasy se určitě objeví v jednom z našich dalších dílů). Ani tam ale si nezapomínejte všímat dopravy okolo, dbejte na pravidla silničního provozu (např. dávání přednosti v jízdě) a zbytečně neriskujte.
U bruslení je také třeba si zajistit příslušné bezpečnostní a ochranné vybavení.
U kolečkových bruslí, zvláště v případě soutěží, hromadných vyjížděk a závodů, by již měly být kromě základních chráničů zápěstí použity i chrániče loktů a kolen a také ochranná přilba! Nezapomeňte svým dovednostem přizpůsobit délku a hlavně náročnost trasy. Před každou sezonou doporučujeme nechat si brusle zkontrolovat a promazat ve specialozovaném servisu Jaglarz, který má zkušenosti a umí např. vyměnit kolečka či poradit v případě jakýchkoli nesrovnalostí.
Především se ale při jízdě nepřestávejte bavit! :-)
Kapitola 7
Dnes Vám prozradím 3 tipy k udržení zdravé a sexy postavy.
Aby Vám sport prospíval, je nutné neopomínat tyto tři body:
1. Pijte denně 1,5 litru tekutiny na každých 15 kg váhy (např. zelený čaj, vodau polévky, ředěné džusy,..). Vážíte-li 65 kilo, měl(a) byste vypít cca 2,5 litru.
2. Omezte uhlohydráty (čokoláda, chleba, rýže, knedlík, brambor, těstoviny) a přijímejte více bílkovin (maso, mléko, sýr, vejce, zelenina, gumoví medvídci).
3. Před sportem minimálně 1/2 hodiny nejezte, aby Vám nebylo špatně. Pokud už jíte, snažte se jíst lehká jídla v malých porcích. Ty byste pak měl(a) konzumovat pravidelně po celý den.
Kapitola 6
Zde je pro Vás připraveno několik glos. Zjistěte, že kolečkové bruslení je nadčasová zábava, že je IN, a ještě dlouho bude!
Můžete si totiž zkusit zabruslit:
- se sluchátky, telefonem a foťákem v jednom- s cd přehrávačem nebo mp3
- s kamarádem
- s kamarádkou
- s iontovým nápojem
- s milencem
- s partou lidí
- s plánem stavit se u kadeřníka
- v pyžamech
- po kalbě do rána
- po rozchodu
- romanticky při červáncích
- s celebritou
- s tunignovým osvětlením kolečkových inline bruslí
Máte-li nějaké další tipy, napište nám je na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
:-) Těšíme se na Vaše tipy!!!
Kapitola 5
V páté kapitole Vám chci představit offroud-ové brusle = brusle do náročnějšího terénu.
Jelikož se zde jedná o samotnou kapitolu bruslení, dostaly offroadové brusle prostor v samostatné lekci.
Tyto brusle se liší hlavně funkčností a vzhledem. Sestávají se ze dvou malých nafoukaných pneumatik na obou koncích brusle. Tyto velká kola (2 plus 2) zajistí mnohem větší stabilitu a možnost překonání různých druhů překážek. Tyto brusle se dají využívat pro méně rozšířené disciplíny jako sjezd, alpine slalom a další. Brusle se používají také jako průprava běhání a běžkování. Na této outdoor inline brusli si zajezdíte po různých nerovnostech a také na trávě. Brzdu mají tyto brusle podobnou jako je ta u jízdního kola. Pro podporu jízdy na těchto bruslích se užívají hole Nordic Walking.Obrázky offroadobých bruslí. Tyto brusle máme skladem v Opavě - Palhanci!
Již od tohoto týdne Vám přinášíme speciál o 4 nejoblíbenějších inline trasách na Opavsku.
Jak říká básník na bruslích: ,Teď už to ale pojďme pořádně rozjet!´
1. TRASA: Okolo Opavy, Stezka od Herny squash na Příčné 10 do Kateřinek
Tato opavská stezka je z větší části tvořena cyklostezkou a je tím pravým místem pro aktivní odpočinek ve městě. Zavede Vás na mnohá krásná místa v Opavě.
Kraj a region: Moravskoslezský, okres Opava
Místo: Cyklostezka okolo řeky Opavy v Opavě
Délka trasy: 2,5 km
Profil: Trasa je vhodná pro mírně pokročilé a pokročilé bruslaře. Zapůjčení bruslí činí na půl dne pouze 80 korun. Najdete nás v herně squash, aerobik a badminton na Příčné ulici 10 v Opavě 5 u řeky (klikni zde). V tomto centru se nachází půjčovna bruslí a snadno zde zaparkujete svůj automobil. Odsud se dostanete za cca 300m na most, kde se napojíte na asfaltovou cyklostezku, která vede až do Kateřinek.
Provoz: projíždějící cyklisté, rodiče na procházce s dětmi, inline bruslaři
Povrch trasy: hladký asfalt
Obtížnost: střední
Doprovodné služby a možnosti inlajnové trasy
Občerstvení: v areálu Herny squash - zahrádka, po cestě Hasičárna, Hospůdka u řeky a v areálu beachvolleybalu
Doprovodné atrakce: sportovní vyžití v areálu
Parkoviště: u herny squash na Příčné 10 v Kateřinkách u řeky je možné zaparkovat automobil, kolo či motocykl
Půjčovna bruslí: ano, rezervace na tel. 774 854445
Koupání: řeka Opavice v blízkosti cyklostezky
Hradec nad Moravicí s nejpohádkovějším zámkem je idálním místem pro pro pěkný výlet. Kromě cyklostezky do Opavy, se dá směrem do Žimrovic po hlavní cestě dojet k hotelu Belaria.
Kraj a region: Moravskoslezský, okres Opava
Místo: Cyklostezka okolo řeky Moravice z Hradce nad Moravicí do Opavy
Délka trasy: 5 km
Profil: Trasa je vhodná pro začátečníky či mírně pokročilé bruslaře. Asfaltová trasa vede až k areálu Maják, potom se musí pěšky a cca 500 m a následně navazuje asfaltová stezka.
Provoz: projíždějící cyklisté, rodiče na procházce s dětmi, inline bruslaři
Povrch trasy: hladký asfalt
Obtížnost: střední
Doprovodné služby a možnosti inlajnové trasy
Občerstvení: v areálu Maják, který je vhodný tak pro odreagování dětí a odpočinek
Doprovodné atrakce: dětské průlezky, sportovní vyžití v areálu
Parkoviště: v Hradci u mostu je možné zaparkovat
Půjčovna bruslí: není zavedena
Koupání: Městské koupaliště Hradec nad Moravicí, či řeka Moravice v blízkosti cyklostezky
3. TRASA: Okruh u koupaliště a víceúčelové haly
Dnes asi nejnavštěvovanější místo opavských bruslařů. U víceúčelové haly se nachází skatepark a velké parkoviště, odkud je možno pokračovat do parku k fotbalovému stadionu a vybrat si jednu z existujících tras. Čeká tu na Vás krásné prostředí parku plné zeleně a dvě odpočívadla - Hospůdka na Střelnici a u Stadionu. Odtud také můžete navázat na trasu Opava - Kateřinky.
Kraj a region: Moravskoslezský, okres Opava
Místo: Okruh u koupaliště a víceúčelovky v Opavě
Délka trasy: 0,2 - 5 km
Profil: Trasa je vhodná pro začátečníky, mírně pokročilé bruslaře či pokročilé bruslaře.
Provoz: projíždějící cyklisté, rodiče na procházce s dětmi, inline bruslaři
Povrch trasy: hladký asfalt
Obtížnost: začátečník - pokročilý
Doprovodné služby a možnosti inlajnové trasy
Občerstvení: hospoda Střelnice a posezení u fotbalového stadionu v Opavě
Doprovodné atrakce: v okolí probíhají často kulturní a hudební akce, soutěže, fotbalové utkání, diskotéka
Parkoviště: u víceúčelové haly
Půjčovna bruslí: v herně Squash, Příčná 10 (5 min. od fotbalového stadionu) rezervace na tel. 774 854445
Koupání: Městské koupaliště města Opavy s tobogány
FOTKY Z 3. TRASY: Okruh u koupaliště a víceúčelové haly
Málo frekventovaná silnice nabízí kvalitní povrch a příjemnou jízdu okolím Opavy. Na stezku je možno navázat 150 metrů od koupaliště. Vyjedete z okruhu v parku směrem k bikrosovému areálu a na křižovatce, která doprava vede ke Stříbrnému jezeru a doleva k mrazírnám, se dáte rovně. Projedte kolem cvičáku a dáte se doleva, kde pojedete kolem tenisové haly a skrz Karlovec. Na Palhanci u prodejny - servisu - půjčovny kolečkových brusllí se dáte doprava a pojedete rovně po hlavní silnici skrz Vávrovice v blízkosti polských hranic až na konec Opavy (směr Krnov) do Držkovic a zpět.
Kraj a region: Moravskoslezský, okres Opava
Místo: Na bruslích z Opavy do Polska
Délka trasy: 6 - 14 km
Profil: Trasa je vhodná spíše pro pokročilejší bruslaře.
Provoz: projíždějící auta, cyklisté, inline bruslaři
Povrch trasy: hladký asfalt
Obtížnost: pokročilý
Doprovodné služby a možnosti inlajnové trasy
Občerstvení: dobrá hospoda je v každé vesničce
Doprovodné atrakce: v okolí probíhají často kulturní a hudební akce, soutěže, klání dobrovolných hasičů, fotbalové utkání
Parkoviště: u víceúčelové haly a u prodejny kolečkových bruslí - servisu inline bruslí JAGLARZ, na adrese Vávrovická 24, Opava - Palhanec (tel. 777 854 410)
Půjčovna bruslí: v herně Squash, Příčná 10 (5 min. od koupaliště) rezervace na tel. 774 854445
Koupání: Městské koupaliště města Opavy s tobogány
Kapitola 3
Přečtěte si o nejlepších trasách pro kolečkové bruslení v České republice.
Na in-line bruslích se v Česku občas projede téměř půl milionu lidí a pořádá se tu největší středoevropský bruslařský seriál. Stávají se fenoménem, který připomíná raketový nástup horské cyklistiky. Masově rozšířená horská kola získala rychle na popularitě a nejinak je tomu s bruslemi.
„Konečně si můžu zasportovat i s manželkou, aniž bych při tom byl otrávený. To na kole nešlo,“ říká Michal Hrazdíra. Český reprezentant v cyklistice, účastník olympiády v Aténách i mistrovství světa, pětinásobný mistr republiky v časovkách, se po skončení profesionální kariéry vrhl na daleko menší kolečka. Založil a vede sportovní bruslařský tým a ještě také sám závodí.
„Stejně jak jsem začal s in-line, mohl jsem vytvořit klub silniční cyklistiky. Chtěl jsem ale dělat něco pro radost, ne si přidělávat starosti. Když v dnešní době přijdete na závod Českého poháru v silniční cyklistice, uvidíte na startu něco kolem šedesáti cyklistů. Když se postavíte na start závodu Nestlé LifeInLine Tour, v elitní kategorii kolem vás může stát i sto dvacet dalších jezdců. Nehledě na 10km trať, kde bývá počet startujících mnohem vyšší. To z toho máte hned jiný pocit,“ netají se Hrazdíra zaujetím pro „nový“ sport.
Oproti sousedům ztrácíme
Stejně jako v západní Evropě se i v České republice staví stezky s hladkým povrchem a mírným převýšením, vyhovující bruslařům i cykloturistům. Bohužel za sousedy kvalitou a zejména počtem vhodných tras pro nadšené in-line bruslaře zaostáváme. Dobře si u nás zabruslit je v některých krajích problematické.
Chodníky, silnice a jiné veřejné prostory skýtají nebezpečí. Volně přístupných okruhů pro veřejnost stále není dostatek a na těch nejoblíbenějších stávajících (například v Praze na Ladronce) není mnohdy k hnutí.
Hlavním nedostatkem domácích cyklotras – z pohledu bruslařů – je, že vedou často po silnicích, takže jezdci přijdou do kontaktu s auty. Dobře to ilustruje Liberecký kraj. Tamní cyklistická síť je dlouhá téměř 2200 kilometrů, ovšem z 99 procent vede po silnicích a na řadě míst se kříží s rušnými hlavními komunikacemi.
Pro zajímavost: k 25. lednu letošního roku bylo podle Centra dopravního výzkumu v České republice 1318 km cyklostezek. Nejrozsáhlejší síť najdeme v Moravskoslezském kraji (134 km). Když přepočítáme délku cyklostezek v krajích na sto obyvatel, zjistíme, že nejlépe jsou na tom v Pardubickém kraji (24,5 km na 100 obyvatel).
Délky nepřerušovaných stezek vhodných k bruslení v Česku se zatím na stovky kilometrů nepočítají – jen málokdy přesáhnou deset kilometrů. Takovými tratěmi ve volné přírodě jsou například stezka z Děčína při Labi přes hranice až do Drážďan nebo podél této řeky z Nymburka do Poděbrad. Sympatická vyasfaltovaná cyklostezka protíná i národní park Šumava, a to ze Stožce do Nové Pece či naopak.
Poměrně široká cyklostezka vede i atraktivním a rovinatým prostředím jižních Čech: podél Malše, Vltavy a jihočeských rybníků se z Českých Budějovic můžete dostat až do podzámčí Hluboké nad Vltavou. Na Moravě zamiřte na cyklostezku z Kroměříže do Chropyně. Příjemné jsou především úseky v okolí řeky Moravy.
V mnoha zemích západní Evropy to mají vyznavači in-line bruslení jednodušší. Rakousko, Německo nebo Švýcarsko křižují i stovky kilometrů dlouhé asfaltové cyklostezky, kam nesmějí auta. Příkladem je třeba bruslařský ráj Flaeming-Skate v Německu. Oblast jižně od Berlína, proslulá špičkovým asfaltem, nabízí celkem 210 km cyklostezek.
Městem bez aut
Šanci, jak si v Česku kvalitně zabruslit na delších uzavřených tratích, poskytují převážně organizované závody a průjezdy městy, kdy má široká veřejnost možnost projet se centrem bez ohrožení dopravou. Největší renomé mají jízdy v Opavě, Brně, Praze a Pardubicích (viz dále Nejbližší akce).
V půlce dubna například vyrazily desítky in-line bruslařů na první letošní bruslařskou hromadnou jízdu Brnem. Podobné akce v moravské metropoli letos sportovní klub Black Ice organizuje podruhé a plánuje zvýšit jejich počet oproti loňsku ze čtyř na sedm, včetně jednoho nočního výletu. Trasy jsou navrženy tak, aby je zvládl i průměrný bruslař, tedy bez většího převýšení, a současně do různých částí města, aby se účastníci nenudili.
Obdobné hromadné jízdy in-line bruslařů se konají i v jiných městech České republiky. Jejich móda k nám přišla ze zahraničí. Po Evropě se začaly šířit z Paříže, kde mají letitou tradici a účastní se jich tisíce lidí.
Jak se staví cyklostezky
Přestože tedy v Německu, Rakousku, ale i na Slovensku najdou in-line bruslaři v porovnání s Českem nesporně lepší podmínky, situace se mění k lepšímu. Hlavně díky dotacím ze strukturálních fondů EU vznikají v České republice každoročně desítky kilometrů nových cyklostezek. Nejvíc se v posledních letech urodilo v oblasti Ústí nad Orlicí – Letohrad – Česká Třebová: mezi roky 2007 a 2008 tam vzniklo 30 km cyklostezek.
Z nové stezky pro vyznavače in-line bruslí i cyklisty se letos těší třeba v Benátkách nad Jizerou. Měří více než čtyři kilometry a vede ve dvou pruzích do Zdětína. Praha chce v tomto roce vybudovat 12 km cyklostezek bez automobilové dopravy. Vzniknout mají například cyklostezky ze Zbraslavi na Jarov, ze Seifertovy ulice na Balabenku a mezi Freyovou ulicí a Kyjským rybníkem. Každá má měřit přes tři kilometry. Kromě toho se připravuje asi 2,5 km dlouhá cyklostezka z Horních Počernic do Běchovic.
První část nové moderní cyklostezky se právě dokončuje také v Sušici na Klatovsku. Celkem město plánuje postavit 11 km; většinu dokončí letos, menší část v příštím roce. Stezka provede cyklisty, chodce či bruslaře městem podél řeky Otavy až k obci Čepice.
Na Českolipsku zas začaly práce na druhé etapě cyklostezky Varhany, která v budoucnu spojí Českou Lípu s Kamenickým Šenovem. Na prvním, pět kilometrů dlouhém úseku z České Lípy do Horní Libchavy se cyklisté a bruslaři prohánějí už rok, letos by se měla stezka prodloužit o tři kilometry.
Spousta větších či menších projektů se chystá také na Moravě. Město Napajedla na Zlínsku začalo budovat cyklostezku podél Baťova kanálu. Téměř tříkilometrovou trasu by stavbaři měli dokončit letos v prosinci. Upravovat se začne také velká trasa z Jihlavy přes Třebíč k rakouským hranicím, Přibyslav na Havlíčkobrodsku chce pro změnu letos požádat o dotaci na cyklostezku, která má vzniknout přestavbou z bývalé železniční trati do Sázavy. Skoro 10 km zpevněné trasy chce město přeměnit v asfaltovou cestu, která bude sloužit cyklistům, chodcům, in-line bruslařům a v zimě i pro běžecké lyžování.
Cyklostezka versus cyklotrasa
Tyto dva pojmy se často zaměňují. Jaký je tedy rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou? Cyklostezka je stavebně upravená a dopravním značením vymezená komunikace určená cyklistům, bruslařům, koloběžkářům, případně i chodcům. Cyklotrasa je komunikace vhodná pro jízdu na jízdním kole. Je značena žlutými směrovkami a může vést částečně po silnicích, částečně po polních cestách a podobně.
Zdroje informací:
http://in.ihned.cz/, www.inline-online.cz, www.inlajn.cz, www.lifeinline.cz, www.beinline.cz, www.speedskating.cz, www.ladronka.cz, www.brusleni.cz, www.magazinline.cz
Nejlepší trasy v Česku
Dnes si představíme nejčastěji používané typy kolečkových bruslí.
Brusle se rozlišují podle úrovně bruslení. Základním typem je tzv. fitnessová brusle, která je určena od úplných začátečníků po velmi pokročilé (na těchto bruslích se dá pohodlně ujet 5, 10 i 20 km za pár desítek minut). Ve specializované prodejně Vám s tímto výběrem bruslí náš odborný personál rád pomůže (specializovaná prodejna a servis bruslí v Opavě: Ski Servis JAGLARZ, Vávrovická 24, Opava - Palhanec, tel. 777 854 410).
Dalšími typy bruslí jsou aggresive (na skákání v parku), hokejové brusle (na pozemní hokej) a závodní brusle (jsou vhodné na ježdění dlouhých vzdáleností a vytrvalostní trénink, např. pro soutěže - 30 km a víc). Fotky všech typů bruslí najdete v našem internetovém obchůdku = e-shopu .
Kapitola 1
V první lekci si řekneme, co to bruslení v létě vlastně je a jaké vybavení je k němu potřeba.
Brusle se liší nejen velikostí koleček a typem ložisek, ale i pohodlím nohy v botičce.
Nedílnou součástí bruslení jsou chrániče. Existují 4 základní chrániče: chránič hlavy - přilba (ano, lze používat cyklistickou přilbu), chránič zápěstí, chránič loktů a chránič kolen. Do brusle patří hrubší (nejlépe funkční inlinová ponožka Lasting Sox ). Jednak je to mnohem pohodlnější, navíc v tenké ponožce vám bude noha v botě klouzat.
kolečkové brusle, inline brusle, k2, kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,kolečkové brusle, inline brusle, k2,